Papuja, papuja.

Haluatko tietää enemmän pavuista? Lue pieni papuoppaamme.

Pavut ovat monipuolinen proteiinin lähde ja ne maistuvat niin salaateissa kuin padoissa - ja melkein kaikessa siltä väliltä. Suosikkipavun löytäminen tosin on vaikeaa, hyviä papuja on niin monta.

Ruskeat pavut
Ruskeat pavut kuuluvat olennaisena osana kotiruokiin ja moniin erilaisiin pataruokiin. Ruskeiden papujen aromi on selkeä mutta hienostunut - sen maistaa paraiten sellaisinaan tarjottavissa pavuista, joiden luonnollinen makeus on tallella. Rosmariini, persilja ja ruohosipuli ovat mainioita ruskeiden papujen mausteita. Liotetaan 12 tuntia. Ruskeissa pavuissa on sekä proteiineja että kuituja.

Valkoiset pavut
Valkoiset pavut ovat tavallisimpia papulajeja. Mieto ja hienostunut maku. Valkoisia papuja käytetään usein tomaattipohjaisissa kastikkeissa, mutta ne ovat omiaan kaikenlaisissa pataruoissa. Kokeile myös salaatteihin ja keittoihin. Liotetaan n. 12 tuntia. Valkoisissa pavuissa on sekä proteiineja että kuituja.

Mungpavut
Mungpavut ovat hyvänmakuisia, pieniä ja nopeasti kypsyviä papuja, joita käytetään pataruokiin ja keittoihin. Mahtavia idätettyinä, rapea maku, joka sopii esim. vokkiruokiin. Mungpavuissa on sekä proteiineja että kuituja.

Kidneypavut
Kidneypavut ovat kiinteämaltoisia, monipuolisia ja proteiinipitoisia. Ryhdistää jauheliharuoat ja lisää makua pataruokiin, keittoihin, salaatteihin ja kasvispihveihin. Intiaanit ovat viljelleet kidneypapuja vuosisatojen ajan. Nimi on peräisin pavun muodosta (engl. kidney = munuainen). Liotetaan n. 10 tuntia. Kidneypavuissa on sekä proteiineja että kuituja.

Soijapavut
Soijapavut sopivat keitettyinä kaikkeen ruoanlaittoon, esim. salaatteihin tai piirakoiden täytteeksi. Muista pavuista poiketen soijapavut sisältävät täysiarvoista proteiinia. Lisäksi pavut ovat oiva omega-3 -rasvahappojen lähde. Liotetaan n. 10 tuntia. Soijapavuissa on sekä proteiineja että kuituja. Kokeile paahdettuja soijapapuja välipalaksi tai naposteltaviksi.

Mitä mieltä olet?